Bilim insanları uyardı: Limanlar tehdit altında… Dünya haritası yeniden çizilecek

Uluslararası Kriyosfer İklim İnisiyatifi (ICCI), iklim krizini incelediği tahlil raporlarını açıkladı. ICCI’nin tahlillerinde, global ısınma nedeniyle yükselen deniz düzeylerinin, dünyanın en büyük ve kıymetli petrol limanlarının sular altında kalacağını gösterdiği açıklandı.

The Guardian’da yer alan habere nazaran tahlillerde, en çok “süpertanker” olarak bilinen gemilerin trafiğine sahip 13 limanın, deniz düzeyinin yalnızca 1 metre yükselmesi ile çok önemli ziyan göreceği belirtildi.

Araştırmacılar, bilhassa Suudi Arabistan’daki Ras Tanura ve Yanbu limanlarının bu husustaki en savunmasız limanlar olduğunu söyledi. Her iki liman da Suudi Arabistan devlet petrol şirketi Aramco tarafından işletiliyor ve ülkenin petrol ihracıtının yüzde 98’i bu limanlardan yapılıyor.

Analizde yer alan öbür limanlar ortasında; dünyanın en büyük petrol üreticilerinden ABD’nin Teksas eyaletindeki Houston ve Galveston kentlerindeki limanlar ile BAE’deki Havr Fakkan ve Füceyre limanları, Çin’deki Dalian limanının yanı sıra Şangay ve Ningbo-Zhousan limanları, Singapur ve Hollanda’daki limanlar yer aldı.

ICCI tarafından yayınlanan bilgiler, deniz düzeyinin 1 metre yükselmesinin yüzyıl içerisinde kaçınılmaz olduğunu ve yüksek emisyon kıymetlerinin düşürülmemesi halinde buzulların erimesi ile bu yükselmenin 2070 yılında gerçekleşebileceğini gösterdi.

Buzullardaki erimenin durdurulamaması halinde ise, bin yıl içerisinde deniz düzeyinin 3 metreye ulaşabileceği vurgulandı.

“İRONİK”

Bilim insanları, fosil yakıt sevkiyatlarının gerçekleştiği limanların, global ısınmaya neden olan fosil yakıtlar nedeniyle ziyan görecek olmasının ironik olduğunu söylediler. Bilim insanları, yenilenebilir güce geçerek emisyonları azaltmanın global ısınmayı durduracağını ve daha sağlam güç sağlayacağını belirttiler.

ICCI yöneticisi Pam Pearson, “Petrol tankeri limanlarının, fosil yakıt kullanımından kaynaklanan deniz düzeyi yükselmesi tehdidi ile karşı karşıya kalması ironik” dedi.

Hükümetlerin ve şirketleri kısa vadeli çıkarları nedeniyle bu tehdidin göz arkası edildiğini söyleyen Pearson, “Deniz düzeyinin yükselmesine ait bilgiler, hükümetlerin bilinçlenmesine yardımcı olmadığı gösteriyor” sözünde bulundu.

ICCI’nin baş danışmanı James Kirkham, “Petrol vanalarını kapatmayı reddetmek, deniz düzeyinin yükselmesi için efor harcamaktır. Buzulların erimesinin hızlanması ve okyanusların genişlemesi, deniz düzeyinin yükselme suratının son 30 yılda iki katına çıkmasına neden oldu” açıklaması yaptı.

Kirkham, “Liderler, fosil yakıtlardan uzaklaşma konusunda iki kat daha fazla efor harcamadıkça, deniz düzeyindeki yükselmenin fecî tesirleri daha da artacak. Bu mevzuda efor harcayan ülkelerin de kıyı şeritleri etkilenecek” kelamlarını açıklamasına ekledi.

Tahminlere nazaran deniz düzeyinin yükselmesi, global ısınmanın uzun vadedeki en tehlikeli tesiri olacak ve dünya haritasını tekrar çizecek.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir